blog post covid challenges for companies

Human Resources

Τι αλλάζει στον τρόπο λειτουργίας των εταιρειών στη μετά COVID εποχή: 5 προκλήσεις – ευκαιρίες!

Οι αλλαγές που έφερε στον εργασιακό χώρο η πανδημία έχει αποτελέσει θέμα πολλών ερευνών και συζητήσεων. Κατά την πανδημία αλλά και στη μετά Covid εποχή από τη μια πλευρά βρίσκονται οι επιχειρήσεις οι οποίες προσπαθούν να ισορροπήσουν τις αυξημένες απαιτήσεις με τις δεδομένες δυσκολίες. Από την άλλη πλευρά υπάρχουν οι εργαζόμενοι, οποίοι μέσα σε ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο εργασίας προσπαθούν να ισορροπήσουν εργασία με οικογένεια.

Η τηλεργασία, το υβριδικό μοντέλο, η βοήθεια της τεχνολογίας και η ευελιξία στο μοντέλο λειτουργίας είναι κάποια από τα νέα δεδομένα της μετά COVID εποχής. Ειδικά στο κομμάτι της διαχείρισης προσωπικού, η βασική πρόκληση στη νέα περίοδο προσαρμογής αφορά κυρίως στην εξ αποστάσεως εργασία και στη διατήρηση της αποδοτικότητας. Οι υπεύθυνοι Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού προσπαθούν να λύσουν τα ζητήματα που προκύπτουν, ενώ η αγορά καλπάζει με γοργούς ρυθμούς και η κανονικότητα επανέρχεται σταδιακά.

Οι εταιρείες αναζητούν λύσεις για μια αβίαστη μετάβαση στον νέο τρόπο λειτουργίας, μετά από τις αλλαγές που επέφερε ο COVID-19 στην καθημερινότητα. Κάποιες από τις αλλαγές όπως η τηλεργασία ή το υβριδικό μοντέλο εργασίας θα παραμείνουν, και αυτό το γεγονός έχει φέρει ανακατατάξεις που δικαίως απασχολούν όλα τα εταιρικά στελέχη.

Ποια είναι η σωστή διαχείριση του όγκου εργασίας σε σχέση με τη διανομή ρόλων, υπό το σχήμα της εξ αποστάσεως εργασίας; Πώς διασφαλίζεται η συνοχή της ομάδας; Πως διαφυλάττουμε την η κερδοφορία των επιχειρήσεων; Ερωτήματα τέτοιου είδους βρίσκονται στην καθημερινή ατζέντα των στελεχών και των ιδιοκτητών εταιρειών. Το βέβαιο είναι ότι η προσοχή σε νευραλγικούς τομείς της ροής εργασίας και της ψυχολογίας του προσωπικού είναι κλειδιά που κρατάνε τις επιχειρήσεις ακμαίες και ανταγωνιστικές.

Σε αυτό ειδικά το κομμάτι, η συνεργασία με μια εξειδικευμένη εταιρία αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποδοτική γιατί μπορεί να βοηθήσει την επιχείρηση σε μια σειρά από σημαντικές λειτουργίες όπως:

  • Διαχείριση τηλεργασίας
  • Διαχείριση χρόνου όλων των ομάδων
  • Διευθέτηση μισθοδοσίας
  • Αναζήτηση νέου προσωπικού
  • Αξιολόγηση προσωπικού
  • Employer branding

Πρόκληση #1: τηλεργασία και σωστή διαχείριση χρόνου

Η τηλεργασία εξακολουθεί να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο σε πολλές επιχειρήσεις και στη μετά COVID-19 εποχή και να αποτελεί ένα βασικό ζήτημα στη λειτουργία. Η τηλεργασία αποτέλεσε και ακόμη αποτελεί μια πρόκληση σε θέματα που αφορούν:

  • τον απαιτούμενο χρόνο εκτέλεσης καθηκόντων
  • τον μεταβαλλόμενο όγκο εργασίας
  • τις συνθήκες και τον εξοπλισμό κατά περίπτωση
  • την ενσωμάτωση νέων μελών στις ομάδες

Η κατανομή ρόλων στην καθημερινή ροή εργασίας μπορεί να φαίνεται απλή διαδικασία όταν υπάρχουν 1 ή 2 άτομα προσωπικό. Τι γίνεται όμως όταν χρειάζεται να συντονιστούν 20 ή 50 άτομα προσωπικό; Και όταν το πελατολόγιο είναι μοιρασμένο συνδυαστικά σε διαφορετικούς ανθρώπους που τώρα εργάζονται εξ αποστάσεως; Σε αυτή την περίπτωση η διαχείριση χρόνου καθώς και η κατανομή αρμοδιοτήτων είναι μια δύσκολη εξίσωση προς επίλυση. Η περίοδος αυτή είναι κατάλληλη για τις εταιρείες να επανεξετάσουν επίσης,  ποιο είναι το κατάλληλο μοντέλο λειτουργίας ώστε να επιλέξουν ανάμεσα σε outsourcing  και inhouse υπηρεσίες.

Επιπλέον υπό φυσιολογικές συνθήκες, οι επιχειρήσεις συνήθως έχουν την άνεση του χρόνου να προγραμματίσουν έγκαιρα το κόστος για οποιαδήποτε έκτακτη αλλαγή προκύπτει. Στην τελευταία περίοδο εκτεταμένης κρίσης που ζήσαμε, οι εταιρείες χρειάστηκε να λύσουν φλέγοντα ζητήματα μέσα σε μια μέρα. Το καθεστώς τηλεργασίας έφερε αλλαγές με τεράστιο λειτουργικό κόστος, που για αρκετές εταιρίες ήταν υψηλό και μη αναμενόμενο. Στο outsourcing σχήμα συνεργασίας οι λύσεις είναι ήδη διαθέσιμες και αυτό βοηθάει και στη διαχείριση του κόστους αυτού.

Πρόκληση #2: τηλεργασία και αποτελεσματική διαχείριση ομάδας

Σε περιόδους κρίσης η ετοιμότητα και η διατήρηση της αποδοτικότητας  κάνουν τη διαφορά στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Εκτός από τη διαχείριση του χρόνου τηλεργασίας και του όγκου εργασίας, οι εταιρείες καλούνται να διαχειριστούν και μια νέα διάσταση: την εξ αποστάσεως εργασία. Η ψυχολογία και η διαχείριση της ομάδας είναι η νέα μεγάλη πρόκληση για τις επιχειρήσεις. Το ανθρώπινο δυναμικό χρειάζεται εμψύχωση και ενδυνάμωση, περισσότερο από ποτέ, ενώ τα νέα μέλη της ομάδας θα πρέπει να εκπαιδευτούν εξ’ αποστάσεως από άτομα που είτε συνάντησαν ελάχιστα ή και καθόλου.

Για όλα τα παραπάνω οι ειδικοί σύμβουλοι επιχειρήσεων γίνονται απαραίτητη προσθήκη για την εμψύχωση του προσωπικού των επιχειρήσεων. Είναι δεδομένο ότι είναι ζωτικής σημασίας η διατήρηση ενός καλού εργασιακού περιβάλλοντος μέσα στο σχήμα της τηλεργασίας. Στην INGROUP μπορούμε να βοηθήσουμε στο κομμάτι αυτό παρέχοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες με έμφαση σε θέματα όπως:

  • Διαδικασίες προσαρμοσμένες στα νέα δεδομένα
  • Διατήρηση κλίματος και συνοχής της ομάδας
  • Σωστός προγραμματισμός για κάθε στάδιο εργασίας
  • Σαφής δομή ροής εργασίας
  • Διαφάνεια σε όλα τα ζητήματα που προκύπτουν
  • Έγκαιρη ενημέρωση για τυχόν αλλαγές
  • Σεβασμός στην ιδιωτική ζωή των ανθρώπων
  • Πρωτοβουλίες ενδυνάμωσης και επιβράβευσης
  • Τεχνική υποστήριξη εξ αποστάσεως
  • Διαμόρφωση ρεαλιστικών στόχων

Η πολυετής εμπειρία μας έχει διδάξει πως στην πλειοψηφία τους οι επιχειρήσεις εμφανίζουν άμεσα σημάδια ανάκαμψης όταν βάζουν σε προτεραιότητα το ανθρώπινο δυναμικό τους. Οι ανατροπές που έφερε η πανδημία απέδειξαν εξάλλου πως οι άνθρωποι κάνουν πάντα τη διαφορά.

Πρόκληση #3: εύρεση προσωπικού στη μετά COVID-19 εποχή

Τόσο κατά τη διάρκεια του COVID-19 όσο και στη μέτα COVID-19 εποχή, η προσέλκυση και η διαχείριση ταλαντούχων εργαζομένων αναδεικνύεται σε μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση. Αρκετοί άνθρωποι άλλαξαν εντελώς εργασιακό τομέα λόγω των αλλαγών, μια και πολλές επιχειρήσεις σε τομείς όπως ο τουρισμός ή η εστίαση παρέμειναν κλειστές για πολλούς μήνες ή σταμάτησαν εντελώς τη λειτουργία τους. Ειδικά σε επιχειρήσεις που αναζητούν εποχικό προσωπικό, η δυσκολία φαίνεται να είναι ακόμη μεγαλύτερη.

Η υπηρεσία Recruitment Process Outsourcing (RPO) αποτελεί μία στρατηγική επιλογή προς αυτή την κατεύθυνση. Τώρα περισσότερο από ποτέ αξίζει να εμπιστευθείτε τη διαδικασία εύρεσης και επιλογής προσωπικού (Recruitment) στους ειδικούς. Είναι μια διαδικασία η οποία χρειάζεται χρόνο, εξειδίκευση, εμπειρία, εχεμύθεια και επαγγελματισμό. Στην INGROUP οι επαγγελματίες του Recruitment θα αναλάβουν το κομμάτι αυτό και θα εξοικονομήσετε πολύτιμο χρόνο προκειμένου να ασχοληθείτε με τα κομμάτια της επιχείρησης που σας χρειάζονται πραγματικά.

Επιπλέον, αντιλαμβανόμαστε κάθε νέα εξέλιξη και γνωρίζουμε τις νέες δεξιότητες που οι εταιρίες αναζητούν. Στην τελευταία δημοσιευμένη έρευνα από το LinkedIn, η παγκόσμια αγορά δείχνει να έχει προσαρμοστεί στη μετά COVID-19 εποχή με τους εργοδότες να αναζητούν συγκεκριμένες δεξιότητες.

Το 90% των νέων δεξιοτήτων έχουν σχέση με την ψηφιακή τεχνολογία και την προσαρμοστικότητα.

Καθώς το ανθρώπινο δυναμικό καλείται να λειτουργήσει κάτω από νέα τεχνολογικά δεδομένα, οι εργοδότες αναζητούν προσωπικό εξοικειωμένο με τις τρέχουσες ψηφιακές απαιτήσεις. Στην INGROUP φροντίζουμε να αξιολογούμε και τέτοιου είδους ανάγκες εφόσον υπάρχουν ως ζητούμενο και να καταλήξουμε σε υποψήφιους που μπορούν να υποστηρίξουν κάθε βήμα αναβάθμισης.

Πρόκληση #4: online συνεντεύξεις

Τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι υποψήφιοι καλούνται να προσαρμοστούν στη νέα μορφή επικοινωνίας εξ αποστάσεως. Η εύρεση προσωπικού γίνεται πλέον και αυτή σε μεγάλο βαθμό online και αυτό καθιστά ακόμα πιο δύσκολη τη διαδικασία αξιολόγησης των υποψηφίων. Το νέο καθεστώς τηλεργασίας έχει επηρεάσει ριζικά και τις συνεντεύξεις. Καθώς αρκετές ειδικότητες παραμένουν στο μοντέλο της εργασίας εξ αποστάσεως, με τον ίδιο τρόπο οι εταιρείες αναζητούν και εξειδικευμένο προσωπικό.

Οι συνεντεύξεις μέσω video call παρουσιάζουν διαφορετικές δυσκολίες, διότι η αξιολόγηση των υποψηφίων γίνεται σε ένα περιβάλλον που δεν γίνονται αντιληπτά στοιχεία non verbal επικοινωνίας όπως για παράδειγμα η γλώσσα του σώματος. Η διαδικασία των συνεντεύξεων λοιπόν, περιλαμβάνει πολλά στάδια που βοηθούν τον Recruiter να εντοπίσει τον πλέον κατάλληλο υποψήφιο για την κάλυψη μιας θέσης βάσει της περιγραφής της και της κουλτούρας της εταιρείας. Εδώ χρειάζεται η συνδρομή ενός επαγγελματία για να βρεθούν οι ιδανικοί άνθρωποι που θα υποστηρίξουν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης.

Ειδικά τώρα, στη μετά COVID-19 εποχή, με τις συνεντεύξεις να γίνονται πολύ συχνά εξ αποστάσεως ένας εξωτερικός συνεργάτης ο οποίος με υπευθυνότητα θα αναλάβει τα online interviews θα προσφέρει πολλαπλά οφέλη στις επιχειρήσεις, όπως:

  • Στοχευμένη εύρεση στελεχών
  • Εξοικονόμηση χρόνου για τα στελέχη της εταιρείας
  • Άμεση κάλυψη των θέσεων μέσα από τη βάση βιογραφικών
  • Άμεση αξιολόγηση των προσόντων, της προσωπικότητας και της κουλτούρας των υποψηφίων
  • Απόλυτη εχεμύθεια και ευελιξία

Πρόκληση #5: employer branding στη μετά COVID-19 εποχή

Το Employer Branding δεν είναι σημαντικό μόνο διότι προσελκύει και διατηρεί ικανούς εργαζόμενους σε μια εταιρία. Είναι σημαντικό και για λόγους που αφορούν το αίσθημα ικανοποίησης στον εργασιακό χώρο και την αφοσίωση, στοιχεία που η πανδημία δοκίμασε σοβαρά. Εταιρίες που είχαν χτίσει ένα ισχυρό employer branding βιώσαν λιγότερες αρνητικές συνέπειες από τις δοκιμασίες που έφερε η δύσκολη COVID-19 όσο και η μετά COVID-19 εποχή, ακριβώς χάρη στη δέσμευση των ανθρώπων τους.  Η σχέση εργοδότη – εργαζομένου απέκτησε μεγαλύτερη σημασία, ενώ οικονομικά κίνητρα όπως ο μισθός ήρθαν σε δεύτερη μοίρα ως κριτήριο για ενδεχόμενη αλλαγή εργασίας. Το υγιές εργασιακό περιβάλλον και η διατήρηση της δυνατής εταιρικής κουλτούρας παραμένουν κριτήρια ζωτικής σημασίας.

Επιπλέον, και η διαδικασία της προσαρμογής και σταδιακής επιστροφής στην κανονικότητα έχει αυξήσει την πίεση στα τμήματα Ανθρώπινου Δυναμικού. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, χρειάζεται να βρουν λύσεις σε αχαρτογράφητα νερά, συχνά με ρίσκο μπροστά στο άγνωστο τοπίο της απομακρυσμένης εργασίας και διοίκησης.

Η υποστήριξη από εξειδικευμένους συμβούλους, που ήδη έχουν δοκιμαστεί στην οργάνωση και τη διαχείριση πολλών απαιτήσεων, είναι και εδώ πολύ βοηθητική. Ένα προσωποποιημένο πλάνο λειτουργίας χαρίζει στις επιχειρήσεις το προνόμιο να βρουν γρήγορα τον αρχικό βηματισμό τους και να μην χάσουν τη θέση τους στην αγορά.

Ειδικά στη μετά COVID-19 εποχή οι εταιρείες αντιμετωπίζουν ακόμη μια πρόκληση που αφορά και το employer branding: την ομαλή επιστροφή των εργαζομένων πίσω στα γραφεία.

Ευκαιρίες για τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων

Οι επιχειρήσεις ζούνε πια μια νέα κανονικότητα στη μετά COVID-19 εποχή και βιώνουν την ανάγκη να αναζητήσουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Καλούνται να αποφασίσουν σχετικά με επενδύσεις που αφορούν νέο τεχνολογικό εξοπλισμό, επιμόρφωση του προσωπικού και προσθήκη νέων ειδικοτήτων.  Η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων εξαρτάται απόλυτα από την ορθή ιεράρχηση των επενδύσεων που θα κάνουν. Η εμπειρία έχει δείξει ότι εξωτερικοί συνεργάτες διαθέτουν την απαραίτητη αντικειμενικότητα και οξυδέρκεια να εντοπίσουν ποια σημεία χρειάζονται βελτίωση και ποια αποδίδουν τα μέγιστα. Οι σύμβουλοι μας βρίσκονται πάντα ένα βήμα μπροστά στις εξελίξεις, έτοιμοι να σας δώσουν τις προοπτικές που αναζητάτε για την επιχείρηση σας.

Επικοινωνήστε σήμερα με την INGROUP για να βρούμε τις κατάλληλες λύσεις για τη δικής σας εταιρεία και ανταποκριθείτε με επιτυχία στις προκλήσεις της μετά COVID-19 εποχής.

Διαβάστε επίσης

Human Resources

Γιατί κάποιοι εργαζόμενοι μένουν στην ίδια εταιρεία για χρόνια;

Human Resources

Kαλοκαιρινές διακοπές: Απαραίτητες για την ψυχική υγεία

Trade Marketing

Retail merchandising: Τι να ακολουθήσω

Αναζήτηση

BI